Thursday 9 June 2011

Selesai Sudah




Dah lama rasanya tak meng'update' blog ni... Banyak benda yang dibuat untuk mencapai cita-cita dan impian yang terpendam dalam hati ini. Pagi tadi, saya bersama sahabat saya, pergi ke Pejabat SSM di Alor Setar untuk mendaftarkan perniagaan. Senang dan mudah rupanya.

Tiba di pejabat tu lebih kurang jam 10.45am. Tanya kat kaunter, dan Puan tu suruh isi borang untuk dapat kelulusan nama perniagaan. Yelah, manalah tau, kalau takde proses ni, melambaklah nama yang sama untuk bisnes-bisnes kat Malaysia ni. Dalam borang tu ada 3 pilihan nama yang kita perlu isikan. Dah isi tu, terus pergi kat kaunter. Dia check, pastu dia bagitau, ketiga-tiga nama tu dah ada. Jadi kami pun fikirlah tambahan nama untuk pilihan pertama tu. At last, berjaya jugak.

Kemudian, kena isi borang lain untuk mendaftarkan perniagaan tu. Banyak jugak kena isi. Dah habis isi, ambil nombor giliran, kemudian tunggu. Tak sampai 5 minit pun, nombor dah kena panggil. Time ni lama sikitlah, sebab ada maklumat dalam borang tu yang kena ubah sikit-sikit. Dah settle, bayar RM70 untuk keseluruhan proses. RM10 untuk carian nama dan RM60 untuk pendaftaran perniagaan tu. Tapi pukul 11.50, kami dah keluar dari pejabat SSM tu. Sangat mudah dan cepat kan?



Tapi yang seronoknya, masa dalam pejabat tu, tengok ada ramai yang muda-muda gi daftar perniagaan. Dan majoritinya adalah melayu.

Jadi, kesimpulannya, pegilah daftar perniagaan tu, tak mahal pun. Daftar dulu pun takpe walaupun takde tapak kedai atau modal yang cukup lagi. Hmmm, lepas ni perancangan untuk buka akaun company pulak.. Tengah fikir-fikir juga ni, bank mana yang bagus ye...

Thanks kerana membaca...

1 comment:

  1. tahniah...gud luck for ur future undertaking..peace!!!

    ReplyDelete