Saturday 11 June 2011

Kemarahan Yang Tak Dapat Dibendung Lagi..




Selama hari ni kami dah bersabar dengan perangai seorang hamba Allah ni. Dia mengaku dia 'otai' dalam dunia perniagaan ni. "Dah 20 tahun lebih dah saya dalam bidang ni". Itu jelah ayat dia. Tapi yang hairannya, cara dia menguruskan perniagaan dia macam orang baru 2 tahun buat bisnes. Apa yang dia buat semua betul. Yelah, dia kan bos.....

Tapi, bila kata-katanya mencabar kami, seolah-olah kami ni buat kesalahan besar, itu memang tak dapat dimaafkan.  Sedangkan kami cuma 2 bulan sahaja kat situ. Apa yang diharapkan daripada kami? Sedangkan dia sendiri jarang memantau apa yang berlaku dalam tempat tu. Apa yang dia tahu, ada duit masuk... Kemudian, semua income masuk poket sendiri. Bila duit dah masuk poket sendiri, automatiklah, semua duit yang diperlukan kebaikan atau perkembangan tempat niaga tu takkan ada. Macam manalah perniagaan dia nak berkembang maju.

Aku sendiri sedar, aku bukanlah perfect, aku juga ada banyak lagi benda yang perlu dipelajari, tapi aku juga berusaha untuk memperbaiki kelemahan aku. Orang macam dia tak nampak apa yang dah berubah, tapi hanya akan menuding jari kepada orang lain supaya dia rasa bahagia apabila dapat menampakkan bahawa yang bersalah itu adalah orang lain dan bukan dirinya. Aku dah mula sayangkan tempat tu, tapi aku benci dengan pemiliknya..  Bila dia sendiri dah kata tanpa kami pun dia boleh uruskan tenpat tu, jadi, biarlah dia uruskan semuanya. Dia rasa diri dia hebat sangat. Tapi dia tak sedar, bahawa ada lagi yang lebih hebat daripada dia. Dan ada lagi orang lain yang boleh  buat lebih baik daripada dia.

Lagi satu, bila menegur orang tu, kena ada adabnya. Sebagai orang melayu, Islam dan berpelajaran, kenalah tahu cara-cara untuk menegur orang. Jangan sesekali merendah-rendahkan orang lain sebab orang lain pun ada hati dan perasaan. Yang penting MARUAH!. jadi, bila rasa maruah dah diinjak-injak ke bumi dengan sewenangnya, kami memang takkan berdiam diri. Jadi beringatlah wahai insan yang bernama MAD GANI BIN ISMAIL, kami akan bangkit dan buktikan kami tak perlukan anda untuk kami berjaya....

3 comments:

  1. Laaaa.. kata taknak sebut nama, tapi last2 tu nama dia ke? hehhehe

    ReplyDelete
  2. tu la....sabor yam sabor.......

    ReplyDelete
  3. thanx daus, tapi setiap kesabaran ada hadnya. Bila dah melampaui had, meletup jugaklah kan.....

    ReplyDelete