Wednesday 15 June 2011

Outing - Lye Huat Garden

Hari ni setelah sekian lama tak jalan-jalan, saya dengan member baik saya IS pergilah ke Lye Huat Garden. Tak jauh pun dari Jitra. Lebih kurang 15 minit je kalau drive. Dulu kalau tak silap nak masuk kena bayar RM10 untuk dewasa, tapi tadi kena RM7 je seorang. Kalau bawa kanak-kanak (bawah 13 tahun), tiket berharga RM5.

Ni entrance ke dalam Lye Huat Garden

 Oleh sebab ni bukan musim cuti, ada 4-5 orang visitor je.. Tapi kira oklah... so, taklah crowded sangat dalam tu. Tapi oleh kerana cuaca panas, kitorang dah siap-siap dengan sebotol air mineral 500ml dengan revive 500ml... Untuk menghilangkan dahaga la kononya.. Hehehe. Kat pintu entrance tu dah siap ada yang jual makanan ikan dengan harga RM1 sepeket. Beli.. sebab dah plan nak bagi ikan-ikan tu makan. Sure depa tu kelaparan..

Ikan-ikan koi ni mula mengerumuni kitorang

IS Si Tukang Pemberi Makanan Ikan.

Tengok dalam pic atas tu, ikan-ikan tu besar... 'Seriau' gaklah., nampak macam jinak tapi tak berani nak pegang. Bestnya kalau dapat bela ikan-ikan ni kat rumah kan. Ntah ade berapa ribu ekor la dalam kolam ni agaknya. Dah habis makanan ikan tu, kitorang tengok akuarium pulak. Akuarium kat sini dalam bangunan. Ada banyak jenis ikan. Malangnya, diorang tak letak label pada setiap akuarium tu. Jadi banyaklah spesis ikan yang kitorang tak tahu. Tapi yang pasti ada ikan arowana, belida, kelisa dan macam-macam lagilah.












Dah puas tengok ikan-ikan tu, kitorang gi tengok haiwan darat pulak. Sebelum tu jengok buaya yang terletak tak jauh dari akuarium tu. Lepas tu baru tengok binatang-binatang lain. Ada burung kakak tua, tupai, rusa, harimau bintang, harimau kumbang, kucing hutan, burung merak dan banyak lagi.

Lye Huat Garden ni jugak ada taman yang dipanggil Garden Yet Foo. Kat sini diletakkan berjenis-jenis batu yang diambil dari merata-rata tempat. Yang uniknya, setiap batu ni ada nama dan bentuk yang berbeza. Memang cantik. Selain itu ada juga Seisuke Gallery yang menempatkan kristal-kristal batu kapur yang semulajadi. Culture Treasure pula, membolehkan pengunjung melihat barang-barang purba yang semuanya dibawa dari negara China. 









Jadi kalau datang ke Kedah ni, selain Langkawi dan Bukit Kayu Hitam, singgahlah ke sini. Tak rugi pun, nak masuk pun murah dan banyak yang boleh dilihat di dalam garden ni.

No comments:

Post a Comment