Sunday 12 June 2011

Kemarahan Yang Tak Dapat Dibendung Lagi.. Part 2

Sekarang ni memang saat-saat hatiku tengah menggelegak dek perangai hamba Allah ni. Tak tahulah macam mana orang macam tu boleh hidup kat muka bumi ni.



Nak dijadikan cerita, aku dan sahabatku IS , nak pergi hantar surat resign kat bos ni. Awal pagi lagi memang dah bagitau dia yang kami nak pergi jumpa dia. Bila kami tiba di tempat kerja kami nampak kereta dia ada, pekerja yang lain pun cakap yang dia ada. Setelah lebih setengah jam kami tunggu, dia inform pada kami yang dia sedang buat landskap di rumah client. Takpelah, kami pun letak surat resign tu dalam ofis dia. Tapi hati kami tetap memberontak mengatakan yang bos tu sebenarnya masih ada dalam tempat kerja tu. Oleh itu, bila dah lewat petang tadi, aku pun call salah seorang pekerja yang memang buat landskap tu untuk confirm yang bos memang buat kerja kat site. Dan memang seperti yang dijangka, pekerja tu bagitahu memang bos tak ikut pun untuk buat landskap tu. Jadi memang sahihlah yang bos memang ada waktu kami sampai di tempat kerja tadi.

Nak tergelak pun ada melihat telatah orang ni. Kami bukannya budak kecil yang senang-senang boleh ditipu. Adui........ nak  menipu pun cerdiklah sikitkan... Tapi takpe, apa yang kami nak luahkan, kami dah tulis dalam surat resign tu. Tunggu masa sahaja untuk kami cakap face to face dengan dia. Malah, dia masih berhutang dengan kami.. Kalau dia tak mahu bayar, tunggu sajalah surat dari Pejabat Buruh ye...

Oklah, di sini aku selitkan sedikit maklumat tentang Akta Pekerjaan:

Kategori Pekerja Di bawah Akta Pekerjaan

Kategori-kategori pekerja yang dilindungi oleh Akta Perkerjaan:
a) Pekerja-pekerja dengan gaji tidak melebihi RM1500 sebulan.
b) Tanpa mengambil syarat gaji tersebut, pekerja-pekerja berikut juga dilindungi oleh Akta Pekerjaan
  • pekerja yang terlibat dengan pekerjaan kasar /tukang perantis
  • pekerja yang mengendali/menjaga kenderaan yang mengangkut penumpang atau barang atau untuk tujuan perdagangan.
  • pekerja yang menyelia pekerja-pekerja lain dalam melaksanakan kerja-kerja kasar.
  • pekerja dalam sebarang kapal berdaftar di Malaysia.
  • Pekerja domestik/Pembantu Rumah
Hak-Hak Pekerja Berkenaan Upah dan Gaji


a) Tempoh gaji- gaji dibayar sekurang-kurangnya sekali sebulan dan tidak lewat daripada 7 hari selepas tamat tempoh pembayaran gaji.
b) Pendahuluan gaji- Jumlah pendahuluan sama dengan jumlah gaji sebulan. Jika untuk tujuan pembelian harta, boleh melebihi jumlah gaji sebulan tetapi mesti dapat kebenaran Ketua Pengarah Buruh.
c) Potongan gaji- Jumlah potongan tidak lebih daripda 50% gaji bulanan kecuali untuk pembelian rumah. Majikan berhak memotong gaji pekerja jika gaji terlebih dibayar, untuk indemnity kerana perlanggaran kontrak perkhidmatan dan potongan dibenarkan oleh undang-undang bertulis seperti KWSP, PERKOSO ,cukai pendapatan dll.
d) Keutamaan Gaji- Jika majikan menghadapi kebankranpan dan dikehendaki oelh mahkamah untuk menjual harta demi membayar hutang, pekerja mesti dibayar terlebih dahulu berbanding dengan pemiutang lain tetapi dihadkan kepada jumlah 4 bulan gaji sahaja.
e) Sistem Truck- gaji boleh terus dimasukkan ke dalam akaun bank

Hak-hak Pekerja Selain Daripada Upah dan Gaji

a) Hak Rehat-Setiap pekerja dibenarkan rehat sekali seminggu.
b) Tempoh waktu bekerja-Waktu kerja tidak lebih daripada 8 jam sehari. Bagi OT, tidak lebih daripada 10 jam sehari. Tidak boleh bekerja berturut-turut selama 5 jam tanpa rehat, perlu diberi tempoh rehat tidak kurang daripada 30 minit. Bagi yang kerja 8 jam, tempoh rehat tidak kurang dari 45 minit.
c) Hari kelepasan (Cuti Umum)- Setiap pekerja berhak menikmati sebanyak 10 cuti umum di Malaysia dengan bayaran gaji penuh. Empat cuti umum yang utama ialah Hari Kebangsaan, Hari
Keputeraan DYMM Agung, Hari Keputeraan Yang di-Pertua Negeri dan Hari Pekerja.
d) Kerja Lebih masa- Lebih masa bermaksud masa kerja melebihi masa kerja normal sehari. Pekerja yang kerja OT berhak mendapat upah tidak kurang daripada satu setengah kali ganda daripada upah
biasa.

Itulah sahaja untuk tatapan kali ini. Sekian....

2 comments:

  1. tula... dia still degil nak bayar... Tunggu nak pergi tribunal je ni

    ReplyDelete